Skip to main content

‘Recruitment is topsport, maar vooral ook teamsport’

Als groot Formule 1-liefhebber is het dit jaar genieten geblazen met Max Verstappen. Max is zonder twijfel een fantastische coureur, maar zou hij ook in een Williams kampioen worden? Ik denk het niet. Sterker nog, ik denk dat een coureur maar 20% invloed heeft op het eindresultaat. Toch ligt alle aandacht en focus op de racecoureur. Als er gewonnen wordt, is de coureur de held, en als er verloren wordt, de schlemiel. Wist je dat Red Bull 780 medewerkers in dienst heeft en Ferrari zelfs 950 medewerkers? Terwijl voor de budget cap nog gewerkt werd met een begroting van 220 miljoen dollar en dat nu is bijgesteld naar een schamele 147 miljoen dollar. Er is dus bijna geen grotere teamsport dan Formule 1, en zo trek ik ook de metafoor door naar Recruitment. In deze tijden is Recruitment topsport, maar vooral ook een teamsport!

Alle elementen samen zorgen voor de winst

Zonder goede professionele werkenbijsite (Formule 1-auto) en marketeers (monteurs) om je online vindbaarheid (SEO/SEA) te vergroten, is er nauwelijks instroom. Zonder HR-medewerkers (raceanalisten) voor de optimale onboarding van de nieuwe collega’s en IT’ers voor het juiste gereedschap kan de nieuwe collega niet starten. Met het ontbreken van een van deze elementen is het als Max Verstappen die in een kapotte tractor het circuit over moet en waar het publiek/fans (de hiring managers) verwachten dat je 1ste wordt.

Vaak wordt verondersteld dat een recruiter de vacatures automatisch allemaal invult, maar recruitment omvat in de hedendaagse tijd zoveel meer. Alle elementen: HR, IT, Marketing, (AI) Tools, Employer Branding, Recruitment moeten gelijktijdig bij elkaar komen. Het is als een samenwerking tijdens een pitstop in de Formule 1. Als er een wiel ontbreekt, is je race verloren.

Snelle pitstop

De snelste pitstop is 1.80 seconden. De langzaamste? Ruim 3 uur. Een uitzichtloze situatie dus. En dat wil je juist niét voor je time to hire. Daarom is het extra belangrijk waaraan je je recruitment budget besteed in tijden van een krappe arbeidsmarkt. Wat mij opvalt en gelijktijdig verbaast is dat MKB-ers hun budget vaak inzetten voor korte termijn oplossingen terwijl  goede recruitment en employer branding juist gebaat zijn bij lange termijn investeringen. Een mooie metafoor vind ik zelf: de brandweer inhuren om de paddock te blussen, maar niet investeren in brandblussers of brandbeveiliging.

Mijn advies? Blijf investeren in de eigen organisatie (lange termijn). Investeer in je website, investeer in je onboarding, investeer in je employer branding, investeer in je marketing en online vindbaarheid, investeer in campus recruitment, maar investeer vooral veel in je eigen medewerkers! Wil je hier meer over weten en hoe je dit het beste kan aanpakken? Bel dan met Brabant Recruitment om hierover te sparren.