Skip to main content

Het is alweer een tijd geleden dat ik mijn laatste recruitment blog heb geschreven, omdat ik altijd iets persoonlijks en uit eigen ervaring wil delen.

Bij Brabant Recruitment gaan we dus voor kwaliteit in plaats van kwantiteit en dát geldt ook voor onze Duitse buren. De afgelopen twee maanden ben ik positief verrast door de professionaliteit van Duitse kandidaten tijdens sollicitatiegesprekken. Nu vraag je je misschien af hoe Brabant Recruitment terecht is gekomen op de Duitse (arbeids)markt? Eerlijk gezegd had ik dat zelf ook niet verwacht, maar het heeft me veel nieuwe inzichten en ideeën gebracht, waar ik je graag meer over vertel in deze blog.

Laat ik beginnen met mijn reis naar Duitsland. Begin mei ben ik gestart met mijn nieuwe interim-opdracht bij Unibouw in Gemert, een typisch Brabants familiebedrijf dat enorm is gegroeid door ambitie en een echte ondernemersgeest. De werknemersmentaliteit is “gas erop” met oog voor kwaliteit. Na de Nederlandse markt te hebben veroverd, ontstond al snel het idee om het Unibouw-concept ook in Duitsland te introduceren. In juni was het zover: er werd een gloednieuw kantoor geopend in de regio Noord-Rijn Westfalen.

Een nieuw kantoor betekent automatisch nieuwe enthousiaste medewerkers. In dat licht kreeg Brabant Recruitment een leuk verzoek: het vormen van een dreamteam van bouwprofessionals voor  kantoor Düsseldorf! Het idee om met weinig ervaring te gaan werven op de Duitse markt, zorgde voor de nodige spanning. Zeker gezien mijn gebrekkige kennis van de Duitse taal, waarmee ik net een bokworst en twee bier kan bestellen. Maar met de (omdenken) gedachte: “ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan”, ben ik gestart. Al snel merkte ik dat de arbeidsmarkt in Düsseldorf net zo krap is als die van Brabant, maar ook vielen de verschillen direct op:

Wist je dat:

  • Duitse intermediairs zonder aarzeling een Werving & Selectie-fee van 30% vragen.
  • Duitse werknemers standaard een proeftijd van 6 maanden in hun contract hebben.
  • De opzegtermijn van een Duitse werknemer langer is, met een gemiddelde van 2 tot 4 maanden. Je moet dus op tijd gaan werven!
  • Duitse werkzoekenden zich voornamelijk online begeven op de platforms Xing en LinkedIn.
  • Je nog lekker uit eten kunt in hartje Düsseldorf met een sollicitant voor €12,90 (pasta met zalm en een broodmandje).
  • Een Ov-kaart in Duitsland €49,- kost en je een heel jaar kunt reizen met bus, metro, tram en trein. Geniaal toch, in het kader van duurzaamheid?
  • Alle Duitse inwoners mogen lunchen in overheidsgebouwen (UWV-kantoren) voor een schappelijk prijsje van een paar euro’s.
  • Onze Duitse buren geen gemeenschappelijke vakantie zoals de bouwvak kennen, maar de 30 vakantiedagen verspreidt over het jaar op mogen nemen.

Wat mij toch nog het meest heeft verbaasd, is de professionaliteit waarmee Duitse sollicitanten zich presenteren. Ondanks de krappe arbeidsmarkt waren ze allemaal:

  • Zeer flexibel met het plannen van de sollicitatiegesprekken
  • Ruim op tijd voor afspraken (er is ook file in Düsseldorf)
  • Uitstekend ingelezen over de organisatie en de functie
  • Goed voorbereid met creatieve vragen
  • Uiterst beleefd en respectvol naar de gesprekspartners
  • Proactief in de opvolging van het sollicitatieproces én ook nog eens met “normale wensen” ten aanzien van het arbeidsvoorwaardenpakket
  • Flexibel inzetbaar zijn qua werkuren en -dagen
  • En last but not least, ondanks mijn gebrekkige Duits, bleef het gezicht van de sollicitant serieus en lachten ze me niet uit (waarschijnlijk wel op de terugweg).

Het lijken vanzelfsprekende zaken, maar de laatste jaren is dit in de Nederlandse arbeidsmarkt niet (altijd) meer het geval. Tegenwoordig ben ik al redelijk tevreden als iemand op tijd en oprecht geïnteresseerd op sollicitatiegesprek komt. Zonder vooraf een leasevliegtuig te eisen en €8000,- bruto per maand voor 24 uur per week als starter met 1 jaar werkervaring. Want ja, je wilt toch ook een goede werk-privébalans hebben en 10 keer per jaar op vakantie gaan, en in de tussentijd werken aan duurzaamheid om je CO2-uitstoot van je vliegreizen te compenseren. Oké, dat laatste was sarcastisch, maar je begrijpt wat ik bedoel 😉.

Kortom, onze Duitse buren hebben het nog niet zo slecht georganiseerd. Nu zal ik nooit naar Duitsland verhuizen, want daarvoor houd ik te veel van Brabant en de worstenbroodjes. Maar het is wel een verademing om in dat “werkklimaat” heerlijk te kunnen recruiten.

Eindstand is dat kantoor Düsseldorf een dreamteam heeft van 6 enthousiaste, ambitieuze bouwprofessionals waar we de Duitse markt mee gaan veroveren. Binnen een tijdsbestek van twee maanden en allen via eigen werving. We zijn een avontuur rijker en gaan daarom met een extra goed gevoel de vakantie in. Na de zomervakantie staat Brabant Recruitment weer klaar voor al uw vragen omtrent recruitment en vacatures! Of wil je gewoon even sparren dan kan je altijd bellen naar 06-30966853.

Schöne Ferien und Auf wiedersehen!